Av någon besynnerlig anledning så ska det alltid bli strul med bilen när det är på gränsen till vinter. Nästan lite av en tradition att ligga på arslet och meka då. Den här gången var det bara en skarv på avgassystemet som behövde bytas, och kör man på stenar så får man väl skylla sig själv antar jag. Men en sån enkel sak är ingen mening lämna in bilen på verkstad för, åtminstone inte för en gammal rostig rishög som vår. Däremot är det dags att byta däck eftersom våra friktionsdäck inte längre har friktion, men det får bli till att göra hos en riktigt däckverkstad. Att byta gummi på fälgarna och att balansera hjul är inget man gör för hand tyvärr. Nya däck handlar ju trots allt om trafiksäkerhet, och den utrustning som krävs är lite mer än vad gemene hobbyingenjör har ståendes i garaget.

Vi passade även på att förbereda rucklet inför vintern. Satte tillbaka presenningen på ena gaveln eftersom tiden tyvärr inte räckt till att få upp panel där i sommar. Lite klättring på taket för att få upp en sista vindskiveplåt, sleva på lite målarfärg i ladan och skruva på en stickpropp på elementet. Ja lite blandat pyssel idag helt enkelt.